Populära länkar


Varumärken

Alla varumärken

Kategorier

  • Kundservice med farmaceuter och egenvårdsrådgivare
  • Inga avgifter
  • Gratis fraktalternativ
  • Snabb leverans
  • Stort sortiment,
    över 35000 artiklar
  • Öppet köp returrätt 14 dagar (ej läkemedel)
  • Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
  • Tel 08-750 9220, vardagar 9-12, 13-17
  • Chatt
  • Klimatkompenserade hemleveranser
Produkten har lagts
till i din varukorg.
Produkten har lagts
till i din varukorg.

Receptuttag

Varför ska man hämta ut recept på apotea.se?

På apotea.se kan du på ett enkelt och smidigt sätt beställa dina receptförskrivna varor. Du slipper trängsel och långa väntetider när du istället kan hämta ut recept hemma i lugn och ro. Rådgivningen sköter vi över telefon, chatt och mejl. Det betyder att du helt ostört kan ställa alla dina frågor till våra farmaceuter. 

Är det säkert att hämta ut recept på apotea.se?

För att vara säker på att en webbsida tillhör ett godkänt apotek bör man leta efter den nationella apotekssymbolen "Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket". Hos apotea.se kan du tryggt handla dina läkemedel. Läs mer om godkända apotek på Läkemedelsverkets hemsida

Apotea.se har samma höga krav på sig vad gäller utbildad personal, säker hantering av mediciner, dosering, identitetskontroll, m.m. som vilket apotek som helst.

För att kunna se och göra uttag på recept på apotea.se behöver du legitimera dig med hjälp av e-legitimation.

Nationella läkemedelslistan

Från och med den 1 maj 2021 börjar lagen om nationell läkemedelslista att gälla. Nationella läkemedelslistan ger hälso- och sjukvården, apoteken och dig som patient samma bild av dina förskrivna och uthämtade läkemedel och andra receptförskrivna varor.

Det nya registret tas fram av E-hälsomyndigheten och syftet är att höja patientsäkerheten. Förändringarna kommer ske gradvis under en period på två år.

Förändringarna gäller inte recept till djur, hjälpmedelskort eller livsmedelsanvisningar.

Du kan se information om dina recept och vad du har hämtat ut på apotek precis som tidigare på apotea.se eller via Läkemedelskollen

Så berörs du av Nationella läkemedelslistan

  • Du kan inte välja bort att dina recept och uttag registreras i Nationella läkemedelslistan och alla recept måste vara elektroniska
  • Du kan inte välja bort att få dina högkostnadsuppgifter registrerade
  • Det blir enklare att dela information med hälso- och sjukvårdspersonal 
  • Endast vård- och apotekspersonal som är behörig får se informationen om dina recept och uttag och du kan välja att spärra vissa uppgifter

Visa undantag finns. Du hittar mer information hos eHälsomyndigheten.

Hur får ni tag i mina recept?

När en förskrivare skickar iväg ett recept från sin dator, hamnar det i Nationella läkemedelslistan. Alla apotek i Sverige kan sedan hämta den information som behövs för att lämna ut varan till dig. Då registreras också ditt uttag i Nationella läkemedelslistan och informationen sparas i upp till fem år. 

När du vänder dig till ett öppenvårdsapotek för att hämta ut mediciner får apotekspersonal se dina uppgifter från Nationella läkemedelslistan för att lämna ut din vara, och för att ge dig råd om din läkemedelsanvändning. De får också ta del av dina läkemedelsförmåner för att kunna räkna ut kostnaden. Öppenvårdsapoteket ska sedan skicka tillbaka uppgifter till registret för att exempelvis landstingen ska faktureras på rätt sätt.
Om apotekspersonal vill se dina recept och uttag för att ge dig råd utan att lämna ut något, behöver apotekspersonalen ditt samtycke. På öppenvårdsapoteken har personal som har hand om läkemedel eller ger dig råd tystnadsplikt

Kommer ni att byta ut mina läkemedel?

När du hämtar ut receptbelagda läkemedel på apotek händer det att du blir erbjuden ett annat läkemedel än det som läkaren angett på receptet. Det kallas generiskt utbyte och betyder att apoteken byter ut det läkemedel som står på ditt recept till ett annat läkemedel med samma verksamma ämne och samma medicinska effekt men med lägre pris. Läs mer här om vad som gäller vid utbyten av läkemedel. 

Kan jag hämta ut recept åt någon annan?

Ja. Om du har fått en fullmakt för någon kan du hämta ut recept åt den personen. För att en fullmakt ska bli giltig behöver fullmaktsgivaren skapa en fullmakt. Detta kan exempelvis göras direkt på vår hemsida under "fullmakter", via Läkemedelskollen eller med hjälp av en pappersblankett som fylls i och lämnas in på apotek.
För att en fullmakt ska bli giltig behöver fullmaktstagaren lämna sitt samtycke till att även dennes uppgifter sparas.
Från och med den 1 juni 2020 får alla fullmakter en längsta giltighetstid på fyra år. Därefter behöver fullmakten förnyas.
I inloggat läge på vår hemsida kan du se vilka du har fullmakt för, vilka du har gett fullmakt till, lämna samtycke samt skapa och avsluta fullmakter. Mer om fullmakter kan du läsa hos eHälsomyndigheten

Hur går jag tillväga för att ge fullmakt till någon?

Såhär går du tillväga för att ge fullmakt till någon på apotea.se:

  1. Logga in med mobilt bank-id under ”Recept & Rådgivning” på vår hemsida
  2. Klicka på fliken "Fullmakter & Barn" högst upp på sidan
  3. Klicka på "Ge fullmakt till någon"
  4. Skriv in personnumret på den personen som du vill ge fullmakt till
  5. Välj om du vill att personen ska ha fullmakt tills vidare (max 4 år) eller till och med ett specifikt datum
  6. Läs och godkänn att du tagit del av informationen och klicka på ”Spara fullmakt”
  7. Därefter behöver personen du givit fullmakt åt logga in med sin e-legitimation och samtycka till fullmakten
  8. Nu kan personen hämta ut dina recept åt dig!

Såhär går du tillväga för att ge fullmakt till någon på apoteket: 

  1. Skriv ut en blankett för fullmakt hos eHälsomyndigheten
  2. Fyll i dina och ditt ombuds uppgifter på blanketten
  3. Lämna in blanketten på ett fysiskt apotek. Om ditt ombud ska lämna in blanketten så behöver ombudet uppvisa en giltig ID-handling för både dig och sig själv
  4. När apoteket har registrerat fullmakten kan ombudet hämta ut dina recept åt dig!

Kan jag hämta ut recept åt mina barn?

Ja. Som vårdnadshavare kan du se och beställa receptbelagda varor även till dina barn. Du loggar in med din e-legitimation och fyller i ditt barns personnummer. Är ditt barn mellan 13-17 år behöver from 11 april 2019 en av våra farmaceuter först göra en sekretessprövning av recepten innan de kan visas för dig som vårdnadshavare. Läs mer här om att hämta läkemedel till din tonåring.  

Gäller högkostnadsskyddet på apotea.se?

Alla apotek, såsom apotea.se, är anslutna till högkostnadsdatabasen. Från och med den 1 maj 2021 är anslutning till högkostnadsdatabasen obligatorisk. I högkostnadsdatabasen registreras alla inköp inom högkostnadsskyddet och systemet håller reda på hur mycket man betalat i egenavgift och räknar ut hur mycket rabatt det blir enligt högkostnadstrappan varje gång man handlar.

Kan jag få receptspecifikation på mitt köp när jag handlar på apotea.se?

Ja. När du köper receptbelagda läkemedel hos oss kan du få receptspecifikation för ditt köp som du kan använda exempelvis till din arbetsgivare eller försäkringsbolag. I kassa-steget kan du bocka för att du önskar en receptspecifikation för ditt köp så skickar vi med den direkt i ditt paket alternativt kontakta vår kundservice så hjälper de dig.

Hur lämnar jag in mina överblivna läkemedel?

Vi verkar för att överbliven medicin återlämnas och kasseras på tillbörligt sätt. Läkemedel ska aldrig kastas i hushållssoporna eller spolas ned i toaletten. För att undvika skadliga effekter på miljön måste överblivna eller gamla läkemedel lämnas in till apotek för förstöring. Du kan lämna dina läkemedel på närmaste apotek eller skicka dem till oss för säker hantering och destruktion. Kontakta alltid vår kundservice först för hjälp och råd om hur läkemedlet måste förpackas och märkas. Läs gärna mer om läkemedel, hållbarhet och kassering på Läkemedelsverkets hemsida.

Hur får jag svar på mina frågor som rör läkemedlen jag hämtat ut på recept på apotea.se?

Apoteas kundservice är under hela öppettiden bemannad med farmaceuter.  Du kan ringa direkt till vår kundservice
på 08-750 92 20 eller mejla oss på [email protected] För att vi ska kunna lämna besked om uppgifter som kräver identifiering t.ex. om du har frågor om ditt recept eller högkostnadsskydd behöver du kunna identifiera dig. Det gör du med Bank-ID om du ringer till oss eller via vårt kontaktformulär som du hittar under Hantera recept. Fyller du i kontaktformuläret tar en farmaceut kontakt med dig för att ge råd och besvara dina frågor. Har du loggat in med din e-legitimation på vår hemsida kan du även chatta direkt med våra farmaceuter. Är dina frågor av allmän karaktär krävs det inte att du identifierar dig.

Kan man köpa alla receptbelagda varor hos apotea.se?

Ja, Apotea kan tillhandahålla alla receptförskrivna varor. Kräver varan speciell förvaring under transport kan försändelsen hämtas hos apotea alternativ skickas hem via bud. I vissa fall kan det tillkomma en fraktkostnad. Kontakta vår kundservice för mer information.

Hur köper jag mina p-piller till reducerat pris?

Om du har recept på p-piller som enligt förskrivaren ska subventioneras så kan du köpa dem till reducerat pris hos oss. Vi vidarefakturerar i vår tur till landstinget ifråga. När du gör beställningen på sajten får du dock pris före subvention. Välj därför betalsätt faktura i kassan så ändrar vi summan i efterhand. 

Kan jag hämta ut läkemedel som ska betalas av landstinget hos er? 

Ja, det går bra. I kassan kommer det dock stå att du behöver betala hela summan själv trots att delar av eller hela kostnaden för ditt läkemedel ska betalas av landstinget. När du gör beställningen på sajten får du nämligen pris före subvention. Välj därför betalsätt faktura i kassan så ändrar vi summan i efterhand.